Marocko 2015

Vi åkte på semester i 6 veckor hösten 2015.

27/8 Vi lämnar Stockholm

Nä vi äntligen påväg efter ett par dagars stopp nere i Stockholm.

28/8 Första natten i taktältet

Resan skulle gå mot Malmö men vi har ändrat rutten på vägen och åker färja till Danmark från Helsingborg.  Det kommer inte att bli sista gången vi ändrar riktning. Vi vill båda vara lite fria i hur vi åker. Huvudsaken är att vi kommer till Marocko.

När vi var trötta igår hade vi tur att stanna på den finaste rastplatsen… I natt låg vi utanför Halmstad vid Boasjön.  När jag klev upp låg dimma tät över den vindstilla sjön.  Riktigt mysigt..

29/8 Danmark och Tyskland

Vi tog inte så många bilder igenom Sverige, Danmark och Tyskland eftersom vi fokuserade på att köra så mycket som möjligt dom dagarna.

1/10 Schweiz och Franska Alperna

Vi är glada att vi tog och åkte genom Alperna på nervägen och inte då vi var på väg hem. Vi hade fantastiskt väder med strålande sol i två dagar. Vi tog förstås vägarna över Alperna och inte genom tunnlarna. Kan varmt rekommendera det fast det tar betydligt längre tid. Fick se vackra vyer. Köra på hisnande serpentinvägar.

Vi stannade på en fin camping utanför Chamonix. Det var lite kallt men det gick bra. Hade varma kläder och duntäcken. De mäktiga alperna omringade oss.

Vi åkte vidare över Franska St Bernhardspasset. Som högst kom vi upp på 2188m med bilen.

Vi gjorde härlig lunch  ovanför en grönblå alpsjö. Mat smakar så gott då man lagar den och äter den ute. 🙂

DSC_0554      DSC_0562

2/10 Italien – Franska Rivieran

När vi kom ut från Alperna efter en underbar dag kom vi till Italien. Samtidigt som det började skymma ute kom regnet. Vi blev inte sugna på att fälla upp taktältet. Klockan blev mycket och det var spöregn. Då hittade vi ett fint B&B. Riktigt mysigt. Vi sov gott och fick en fin frukost serverad. Lyxigt.

På morgonen regnade det också. Inga problem egentligen. Vi hade planerat att köra riktigt långt ändå. Vi valde bort motorvägen till en början och tog en bergsväg som kom fram i närheten av Monaco. Innan det började gå uppför stannade vi på en loppis precis vid vägen. Där var det ett svenskt par som varnade för vägen vi var på väg mot. Skulle vara snöstorm och snirkliga vägar. Jippi sa Fredrik. Men det blev inte alls snö på vägarna. Bara regn och ingen dramatik. En riktigt mysig väg. Åkte genom små byar och upp på berg i snirkliga vägar. En väg som tog längre tid men det var värt varenda minut. Trots regn så fick vi mycket vackert att se på genom bilrutan.

DSC_0730  DSC_0726

DSC_0739  DSC_0732

När vi kom till Monaco åkte vi ner och körde runt lite. De ”fina” stora städerna lockar inte mig lika mycket som söta, pitoreska gamla bergsbyar. Resan gick sedan efter Franska rivieran på motorvägen för att snabbt komma från regnet och in i Spanien. Men dessa betalstationer på motorvägen suger pengar…  🙁 Vi läste sedan om översvämningar och folk som dött där vi just passerat.

3/10 Spanien

Efter att bara ha sovit några timmar i bilen kom vi fram till Barcelona. En lång tur som gick väldigt bra. Barnen sov medan vi körde nattetid och det gick toppen. 🙂

DSC_0797  DSC_0873 - Kopia  DSC_0869 - Kopia

Efter en natt på en rätt tråkig camping åkte vi snabbt söderut. Vi kom fram till Valencia!

Tog det första efterlängtade badet! Barnen tjöt av glädje

DSC_0899 - Kopia  DSC_0921

DSC_0928  DSC_0934

Letade sedan en ny camping och kom den här gången till ett riktigt lyxigt ställe.. Här fanns tennisbanor, stort poolområde, Hoppborgar, Zoo mm. För ca 220kr. Ella fick ett eget badrum anpassat till hennes storlek med Hello Kitty på väggarna. Lycka. Men hur tänkte de då de hade minst 10 tuppar i djurparken och en tokig åsna. De väckte oss alldeles för tidigt!

DSC_0940  DSC_0943

DSC_0944  DSC_0946

Vi vuxna satt bredvid när de lekte med varsin mojiito. När de kom svettig fick de varsin dricka.

DSC_0851   DSC_0824

5/10 Spanien

Vi åkte sedan vidare. Åkte in i Benidorm. Uhh vad turistigt. Vi stannade utanför och badade på en härlig strand.

DSC_0953  DSC_0959

I Måndags kom vi fram till Granada. Planen var att köra längre men bilen gick varm. Tog in på en fin camping sent på kvällen. På morgonen fick vi tips om en verkstad som vi åkte till. Där spärrade de fläkten efter div funderingar. Fredrik kommunicerade med teckenspråk. De kunde inte ett ord engelska.

DSC_1003  WP_20151006_10_26_46_Pro

När bilen var klar så hade vi ca en timmes körning till Malaga. Vädret var växlande så vi passade på att handla lite. Stannade på en riktigt billig varuhus där de hade allt. Barnen fick pennor, block mm. Köpte skor till hela familjen bla. Allt gick på ca 300kr. Kände oss nöjda och körde söderöver. Åkte genom vackra Marbella och kom därefter fram till la Bella Vista. Campingen som vi nu bott på i två nätter. Här har vi haft det bra! Campingen ligger precis vid stranden.

DSC_1028   DSC_1025

Vi käkade och gick ner och tog ett kvällsdop direkt.

DSC_1038  DSC_1069

DSC_1046  DSC_1081

DSC_1091  DSC_1108

Efter det senaste politiska utspelet om Västsahara så bestämde vi oss för att plocka bort alla svenska flaggor och dekaler på bilen innan vi åker över. Bättre ta det säkra före det osäkra.

Morgonen därefter åkte vi mot Algeciras och färjan över till Ceuta.

8/10 Marocko

Vi lämnade campingen i Spanien vid elvatiden och begav oss mot färjorna från Algeciras som skulle ta oss till Ceuta vilket är en Spansk del i Afrika. När vi kom över åkte vi direkt mot gränsen till Marocko.

DSC_1193 DSC_1197 (2)

Vid gränsen var det folk i bilar kors och tvärs..gående överallt. Alla verkade så ivriga att komma över. Det gick väldigt smidigt för oss. Vi var beredda på att de skulle kolla igenom bilen noga men de kollade inte ens hur många vi satt i bilen…

Det kändes direkt att vi var i Marocko, Afrika. Att vi passerat gränsen till ett nytt land. Rattade in radion för att visa barnen hur de pratade där vi nu var vilket vi även gjort i alla andra länder. Sedan är det lite härligt med inhemsk musik. Höjer lite av känslan av var man befinner sig.

DSC_1199 DSC_1294

Det visade sig snabbt att vi inte var de enda offroadåkarna här i landet. Förstod vi i och för sig men det var massor med bilar. Det är en stor tävlign för damer genom Marocko. Thure var imponerad över alla bilar, Första natten låg vi på ett hotell. Sisådär standard.. Vi fortsatte genom det härliga landet tidigt. Åkte bla in i den heliga staden Moulay-Idriss dit Marockaner philgrimsfärdar i stället för att bege sig till Mecka. Vi hamnade mitt i myllret av människor på en marknad.

DSC_1251  DSC_1262 (2)

Andra dagen kom vi fram till Midelt där vi sov över natten på en Camping mitt i staden. När man ligger i tält så hör man minsta lilla ljud. Jag är familjens ”vakthund” ligger lite på helspänn trots mysig och fantastiskt skön sängplats. Resten av familjen sover som stockar hela natten. Jag fick uppleva en orkester av hundskall. Flera hundra hundar kring staden skällde i omgångar. Sedan när solen gick upp började böneutropet ljuda. Det var inte bara ett torn i staden. Oj vad det lät. Intressant… På morgonen packade vi ihop och åkte upp på bergen.

DSC_1306 (2)  DSC_1315

Vi tog förstås den tuffaste vägen… Kanske var den lite tuffare än vi först förstod. Det var en utritad väg men vägen fanns inte längre efter ett regn som varit någon vecka innan. Det började lugn på en härlig grusväg uppför. Vägen blev mindre och mindre. Vi kom högre och högre..

DSC_1329  DSC_1348

DSC_1336  DSC_1333 (2)

Här på bilderna ovan var det stora stenar som rasat ner på vägen pga regnet som varit och även sidorna hade rasat delvis. Fredrik njöt och jag tyckte nog att det var lite för brant nedanför oss för att känna mig lugn på den dåliga vägen. Efter passagen uppe på berget kom vi fram till en ny utmaning. Vägen hade regnat bort helt på vissa ställen. Vi fick köra ut i floden för att komma vidare. Det fanns ingen chans att vi kunde vända för den vägen vi åkt genom tog ca 7 timmar för ca 10 mil.

DSC_1385  DSC_1367

DSC_1381  DSC_1379

Efter det så åkte vi söderut för att se Gorges du Todra men hann inte riktigt hela vägen… men vi fick se storslagna vyer ändå.

DSC_1428  DSC_1437

Sen vi kom till Marocko har vi sett en del märkliga färdsätt.

DSC_1419  DSC_1243

Inatt låg vi vid en fin camping i Tamtattouchte, fräscht och bra service.

Vi träffade även ett par ifrån Australien som varit ute på resa i 1.5 år!

Vi vaknade i TamtattouchteMohammeds fina auberge/camping Kasbah Les Amis. Han var en sympatisk och intelligent herre, som kunde flera språk flytande. De olika språken har han lärt sig av gäster genom åren. På den här resan så har vi insett att man borde ha studerat franska innan. Alla marockaner lär sig franska som andra språk i skolan och verkar välja spanska som tredje… Många kan inte ett ord engelska.

Vi åkte vidare i sällskap av Justin och Jennifer som är ifrån Australien. De har varit på resande fot i 1.5 år, ni kan läsa mer om dom på www.globatrol.com om ni är intresserade. Vägen passerade Gorges du Todra, väldigt häftiga bergsformationer i området. Vägen slingrade sig fram mellan höga bergssidor, men lite väl turistigt bitvis.

Efteråt öppnades det upp till en palmfylld dalgång innan staden Tinghir. Cathrin är den som sköter kameran och hon är väldigt fascinerad av alla dessa lerhus… vi har alldeles för många bilder på dem.

Lerhusfantasten i egen hög person!

Efter att vi provianterat så begav vi oss upp samma väg som vi kommit för att köra en mindre väg genom bergen  istället för att köra raka spåret på en stor och tråkig väg.

Det pågick även en del ”rallyn” i området.

Där uppe i bergen passade vi även på att fricampa. Stjärnhimlen på natten var otrolig när det inte fanns ljus och annat ifrån stora städer som störde. Enorma malar och andra stora insekter samlades runt våran lampa på natten. Tyvärr fick vi inte se några skorpioner (tyckte Fredrik och Justin iaf). Den nordafrikanska tjocksvansskorpion är giftig och anses vara en av världens farligaste skorpioner. De är nattaktiva så man bytte ut tofflorna mot rejälare skor på kvällen.

När vi vaknade fick vi genast besök av en nyfiken berberherde. Han stod med ett stort leende och försökte prata med oss, men ingen av oss pratar franska/arabiska/berber… vi bjöd på en macka mm. Efter frukost packade vi ihop och åkte vidare söderut. Det blev en ny vacker dag med fantastiska vyer och häftiga vägar.

Försmak av öken!

Erfoud

I närheten av Erfoud så tog vi in på en camping för att ta oss an öknen dagen därpå.

Våra vänner från undersidan av klotet.DSC_0150

14/10 Marocko

Vaknade förväntansfulla över att i dag skulle det ske! öken/sanddynkörningen. Vi tog en lång väg bredvid en millitärzon. En väg som man avråds från att åka. Framförallt om man åker själv. Nu var vi ju inte själva och med Australienarnas bil och vår var vi väl rustade. Vägen var lång och vacker på sitt sätt. Det här landet bjuder på väldigt varierande natur. Ena stunden är det väldigt grönt, sedan platt, likt en torkad sjöbotten, ljus sand med sten. Sanden och bergen skiftar tydligt i olika färger på olika platser runt landet.

I närheten av den här skylten blev vi stoppade av millitärer som kollade våra pass.

Miltals platt sedan helt plötsligt kommer vi fram till en stor skreva.

Här har vi precis ätit lunch, Fredrik tog en liten tupplur.

barbarhydda i öknen

Under en dags körning så var det inte många hus vi såg. Inga byar alls. Jag undrade ofta vad getter och åsnor åt. Hur kunde de bli mätta.

Äntligen började vi skymta sand! Vi kom fram till en mysig oas. Där var det dags att släppa ut luften i däcken för att inte köra fast i sanden..

sandväg

tömmer luft

Det blev sent och vi insåg att vi inte skulle hinna till Erg Chebbi idag. Det går väldigt långsamt när man kör på näst intill obefintliga vägar. Sedan hade vi med Australienarna som inte hade bråttom. De gillade att stanna ofta, fota och plocka fossiler bla.

När däcken var klara såg vi ytterligare en oas på kartan en bit bort. Vi åkte dit och letade sovplats innan det blev mörkt.

oas i öknen

Här var vår fina campingplats nära Erg Chebbi. Vi såg spår efter dromedarer och andra stora djur. Jennifer härmade dromedarens konstiga vrål och berättat att de kanske kommer fram på natten då vi sover. En stund efter vi lagt oss så hörde vi ett dromedarvrål! Jag, Thure och Ella satt uppe i tältet och höll utkik. Beredd att lysa med lampan om den kom nära. Jag hade lämnat lite matrester som kanske kunde locka fram dem. Tyvärr så kom de aldrig förbi oss inan vi tröttnade. Morgonen därefter var det nya dromedarspår så vi missade dem. Kanske lika bra. Jag hade nog hoppat till rejält om det kom ett dromedarhuvud fram och tittat in i tältet.

oas justin jen

Jennifer och Justin

Ny dag och nya äventyr. Varje morgon var vi så ivriga att komma iväg och se nytt. Även barnen. Speciellt idag! Nu var vi nära…

Vi körde en bit och sedan var vi framme!

Erg Chebbi har sanddynor som är ca 150m höga.  Här trodde vi att alla offroadbilar vi sett i norra Marocko skulle vara och köra. Vi såg inte en enda. Det var en mäktig känsla att köra runt här.

bil backa öknen

sanddyn

Fredrik lekte rejält i sanddynerna tills vi satt fast. Justin drog loss oss med sin bil. 🙂

Barnen lekte under tiden.

Från ingenstans kom en liten pojke. Han fick ett par kortbyxor av Thure. Kanske kommer han inte att använda dem. Här visar inte männen benen. Har heller inte sett barn i kortbyxor. Vad varmt det måste vara.. Här stod också killen barfota. Något vi inte hade klarat av utan att bränna fötterna.

backa och ta om

Här hade Australienarna kämpat för att komma upp. De fick ta om några gånger. Vi klarade det inte heller på första försöket. Det var trögare än vad det ser ut  att köra i sanden. Håller man inte farten uppe så fastnar man lätt. Samtidigt måste man stanna till ibland och se hur det ser ut på andra sidan toppen. Det kan vara slätt uppför en kulle sedan kan det vara stup på andra sidan. Jag körde naturligtvis också. Känns lite som att köra skoter.

På väg ifrån sanddynorna till Merzouga stannade vi vid en lerhydda där några dromedarer stod utanför. Killen kom ut och vi bytte en luftmadrass med pump mot en dromedartur.

lerhyddan han kamel madrass

ella kamel berbar

ella kamel

brun kamel

Vi åker med bil utan AC så vi blev tvungen att ha fönstren öppna för att inte svettas bort. Efter öknen var vi därför full av damm och sand.

Jag trodde att den här resan skulle bli svettigare än den var. Det sägs att bästa tiden att resa till Marocko är på hösten. Det kan jag förstå. Vi hade ca 27 grader på eftermiddagarna. På morgonen och kvällen var det strax över 20 grader. Ganska perfekt då man reser runt med bil som vi gjorde.

Efter ett par nätter med fricamping var det skönt med en dusch och ett bad.  Vi tog in på en camping som vi hade blivit tipsade om ca 15 mil bort. När vi kom på campingen hade djungeltrumman gått och hotellägaren visste vilka vi var när vi kom.

På campingplatserna här nere finns det oftast ett hotell med restaurang. Fast vi inte hyr ett rum så kan vi sitta inne i hotellet. Låna vägguttag för att koppla in dator och använda wifi. Det är svårt att ladda ner bilder mm då nätverket är väldigt trögt. Fungerar ibland och ibland inte att koppla upp sig fast de har wifi. På campingarna finns det också dusch, toalett och ställe att diska på (mycket varierande standard). På det här stället var det fint. Varmvatten som räckte till en lååång dusch. Jag lånade också tvättmaskinen. Betalade 70kr/natt för bil och hela familjen (medelpris utanför större städer). Nattetid är det alltid någon som vaktar stället.

blekisar_2

Det syns på dessa att de inte är i landet för att sola och bada. 🙂 Poolen denna dag var given. Vi kom sent så vi hann bara sitta där någon timme innan det var dags att göra sig klar för att se solnedgången. På hotellet stötte vi på några rallybrudar som vi sett i norra Marocko.

Öl eller alkohol är inget man kan köpa i Marocko förutom på större hotell eller med lite tur. Det är förbjudet att servera alkohol. Hade man med sig så sa de aldrig något om det. Innan vi gav oss iväg mot Erg Chebbi köpte vi öl efter att Justin fått tips om var det kunde finnas. Fredrik och Justin blev hänvisad av affärsinnehavaren att gå in i ett hemligt rum bakom disken. Ölen kostade ca 15kr burken. inte billigt…men efter en dammig och varm dag var det värt varenda krona.

från campingen kväll

Här är utsikten från vår bil på campingen. Vi satt på rad och njöt av utsikten. Sanddynorna fick en vacker färg i kvällssolen.

Efter att solen gått ner kom det en kraftig storm. Ofta var det så att när det blev mörkt började det blåsa. På morgonen och dagarna har det varit helt stilla.

Vi somnade gott den kvällen full av intryck efter en lång och härlig dag.

16/10 Marocko

Det blev morgon i Merzouga. Vi tog det lugnt och kom iväg någon gång innan lunchtid. Nu fortsatte vi mot Mhamid. Vi tog en lång, väldigt ödslig och dålig väg på många ställen, men en väg som många turister inte åker vilket vi gillar. 🙂

Den här sträckan bjöd på väldigt varierand körning. Dålig gruvväg, sand och småsten.

Sand igen och ytterligare några sandberg. 🙂 Vi gick upp för att ta med sand i en stor påse. Tog hem en del av Marocko.

thure o ella på sanddyn

Vi fortsätte efter bergskedjan Kheb Azouggouarh (Kem Kem) gränsar till Algeriet.

Vi märkte av oroligheterna och blev kontrollerade även där av militärer några gånger. Vid ett stopp lyfte en militär ut Ella ur bilen och tyckte att hon var så fin. Som tur var så satt han tillbaks henne innan jag hann ut. Det var inget illa menat men mycket olustigt. Han gjorde det medan en annan hade gått iväg med våra pass för kontroll. Det är alltid bra att ha med kopior på passen om man skulle stöta på fel personer. Vi hade gömt viktiga papper mm under mattan i bagaget.

Nästa stopp för natten blev i en uttorkad flodbädd. Vi letade ett tag innan vi slog läger. Omgivningen var så platt och vi ville gärna gömma oss lite så berbererna inte skulle hitta oss så lätt.

Berbererna bor väldigt enkelt i små hyddor eller tält ute i ödemarken lite här och där. Stannar man och övernattar så kommer de gärna om de hört och sett en. De är vänliga och vill inget ont (min erfarenhet). De är bara nyfikna av sig och hoppas att vi ska ge dem något. Men då vi inte kan franska eller arabiska så är det svårt att förstå dem. Några ord kan de. ”cigarett”, ”bonbon” (godis), och ”alkohol”.

När jag var uppe i tältet för att lägga barnen och Fredrik satt med navigatorn vid matbordet fick vi oväntat besök. När Fredrik tittade bakom sig så satt två killar bara ett par meter ifrån honom.. De sa inget till oss, samlade ihop ved och gjorde upp en brasa. Pratade lågt till varandra och fnissade lite. undra vad de sa.. De satt säkert ett par timmar och bara stirrade på oss. Tillslut kom de fram och frågade efter något och sedan gick de.

På morgonen då vi vaknade satt två kvinnor några meter från bilen och tittade. Det är lite olustigt men man förstår dem. Det händer inte så mycket där de bor förstås. De tycker att vi är rika och hoppas på att få något. Jag hade samlat ihop kläder, saker i en påse som vi inte behövde så jag kunde ge bort något vid sådana här tillfällen ex.

berbarer morgon öknen

Vi åkte vidare så fort vi kunde på morgonen. Två bilder från samma dag..

[002041]

Bergen är inte som hemma. Här ser de så porösa ut. Sand som stelnat och rasar ner lite vartefter varje regn. Är landet platt om hundra år?

Efter ca en vecka i Australienarnas sällskap åkte vi åt olika håll. Vi blev tvungen att skynda upp till Marrakech. Om ett par dagar skulle vi hämta en barndomsvän till Fredrik som spontant bokat en resa och ville åka med en sväng. Så roligt! Barnen längtade också efter någon annan än oss att prata svenska med.

Oj vad vi lärt oss mycket under en vecka med det resevana och trevliga paret från andra sidan jorden. 🙂 Justin och Jennifer från Australien reste med sin ombyggda Nissan Patrol. Justin hade själv byggt den. De hade varit borta i 1,5år och beräknade att vara borta i ca 1,5 år till. Fredrik och Justin tömde ämnet Nissan Patrol och expedition. Jag och Fredrik drömde på engelska och det hände att vi sa ord av misstag på engelska till varandra. Barnen lärde sig också några ord. :-). Nu önskar vi våra nya vänner en fortsatt underbar resa!

Vi åkte ner till Mhamid för att se sanddynerna där. De var inte lika spektakulära som Erg Chebbi. Därifrån och genom Zagora hade vi killar på motorcykel efter oss i miltal. De ville visa oss till en verkstad som hade en ”Nissan specialist”. Såg vår bil så skruttig ut? Det var inte många turister ute så man blev hårt utsatt för de som ville sälja något.

Nu blev det också grönare. Höga palmer och gröna dalar. Färden började också gå på högre höjder igen. Vi blev tvungen att korsa Atlasbergen igen. I landet finns middle ,high  och anti Atlas.

[005179]

[005419]

Det här är en ganska olustig bild. Se alla onda blickar. Jag tog mod till mig och slängde fram kameran. Jag hade passerat allt för många byar och cafeer som är proppfulla med män, mitt på dagen. Sitter de inte på caféer så sitter de i grupp i skuggan utanför någons hus och dricker te. Samtidigt ser man kvinnorna som tar hand om barnen och sliter på fälten. Jag känner att jag inte tagit bilder på människorna i landet vilket jag gärna skulle gjort. Det är svårt tycker jag att ta fram kameran och fota dem. Vi har mött många kvinnor med åsnor som har överfulla korgar på ryggen. Ofta har kvinnan varit helt täckt med skynke, burka, bara ögonen syns. Det är landets tro, religion som lett till detta. Kvinnorna i landet tycker säkert att det hör till och är en självklarhet medan jag som kommer från ett jämnlikt land tycker att det känns väldigt märkligt. Väldigt märkligt…

DSC_0566De fina åsnorna är till stor hjälp i landet. Hästar ser man inte så ofta.

Camping på väg till Marrakech. Vi gjorde misstaget att köra för länge på dagen och blev då tvungen att leta någonstans att sova när det var mörkt. På morgonen då vi vaknade såg vi vilket fint ställe vi campat på. Ägaren höll på att bygga en stor lyxig pool på området också. 40kr/natt för bilen.

Här stannade vi till i Ait-Benhaddou. Aït Benhaddou är ett världsarv enligt Unesco sedan 1987 och flera stora filmer har spelats in där.

En man stod och roade turister med ormar. 🙂

Vacker natur. Se hur lerhusen flyter in i naturen. man ser dem knappt. Här bodde de bra. Grönt, odlingar och vattendrag.

[002683]

Efter ett par dagar intensiv körning kom vi fram till Marrakech för att hämta Dick.

Dagen efter tog vi bilen och hämtade Dick mitt i Marrakech myller. Att köra inne i Marrakech är en upplevelse för sig. Bilarna håller sig inte i sina filer och människorna går rakt ut i vägen hela tiden. När jag själv tog taxi till marknaderna i Marrakech senare under resan frågade jag taxichauffören om det händer många olyckor. Han sa att han bara kört på 6st varav bara 2st dog. Han såg nöjd ut över den siffran, som om det var bra.

Vi åkte direkt ur staden mot bergen.

Vi åkte igenom Tizi-n-Test passet. Svårt att fånga på bild hur högt det var men det var bitvis väldigt spännande pga av den smala vägen och regnet som dragit förbi dagen innan.

Här har vi passerat toppen och är påväg ner på den södra sidan.

Här har ni Dick som tittar fram bakom bilen. 🙂 Vi fyller på med drickor, godis och chips. Onyttigt men mycket mer fanns inte att köpa..

Ingen trevlig bild egentligen. Men det är helt naturligt i landet. Köttet hänger öppet utomhus till försäljning. Ofta massor med flugor som sitter tätt och gottar sig. Ser inte aptitligt ut.

På tal om dåligt kött. När vi hade lämnat Marrakech och åkt en bit stannade vi för att prova den traditionerliga rätten i Marocko. kött lagat i Tagin. Kött med potatis och grönsaker kokas länge i lergryta (Tagin) under lock. Vi hade provat det tidigare och klarat oss från att bli dålig.  Tyvärr blev Dick lite dålig som precis kommit från den svenska floran. Förstås extra känslig.

Innan vi åkte hade vi tagit en tablett under några dagar som skulle hjälpa mot att bli dålig men det hjälpte inte oss alla. Andra veckan i landet köpt jag kött på en marknad som såg så gott ut. Marinerat och förvarades under lock. Jag la det i vårt kylskåp i bilen. På kvällen stekte jag det väl och vi mumsade i oss den härliga maten. Fredrik och Thure som åt mest blev tyvärr dålig den gången. Thure spydde ett par dagar men inte så vi blev stillastående. Gick bra. Fredrik blev lite dålig i magen bara. Jag och Ella har klarat oss bra hela resan. Det var den enda gången vi blev lite sjuka. Det sägs att det är vanligt att man blir magsjuk i Marocko. Vi var annars helt friska under resans gång.

När vi kom ner var vi snart framme i Taroudant. Klockan blev mycket och det skulle börja regna så vi tog in på hotell mitt i stan.

De här dagarna hade vi sådan tur med vädret. Det regnade ibland på natten eller så missade vi det. Hade bra väder under dagarna 🙂

Morgon och blött i Taroudant.

Vi åkte vi vidare mot Tafraoute. Tog en avfart vid Issafn mot en dalgång. Det gick ingen väg där enligt kartan men det såg ut som att man skulle kunna följa floden igenom bergen till Tafraoute.

Vi möttes av magiskt vackra berg.

Palmfylld dalgång..

Vägen slutade och vi fick köra i den torrlagda flodbädden istället.

Någon hade kört här innan så det fanns hopp…

Det blev större och större stenar och mer svårforcerat ju längre upp i flodskrevan vi kom.

Här blev vi tvugna att vända om och leta en annan väg upp. Det räcker med ett kraftigt regn i det här landet så spolas vägar bort eller stenar rasar ner över dem.

Efter att ha åkt tillbaka några kilometer så hittade vi en avstickare med hjulspår i som vi provade.

Jag tyckte att köra i en flodbädd skulle vara toppen efter gårdagens (och tidigare) höjder. Det blev högt och smalt även idag..  Vi visste inte hur högt eller var vägen skulle ta oss.

Dick nämnde att det såg ut som vägen till Bamses farmor. Håller med. 🙂

[005640]

Det blev sedan ganska platt till min glädje. Vi såg på vår GPS att vi närmade oss en utritad väg.

Vi kom fram och kunde pusta ut. Vi skulle hinna till en campingen innan mörkret kom. 🙂

DSC_1219 (2)

Vi hittade en mysig campingplats i Tafraoute där Dick kunde hyra ett fint rum.

På bilden sitter mina kära och myser på hotellets/campingens restaurang. Vi hade precis ätit en trerätters middag.

Efter soppa och smaklöst kött m potatis såg vi fram emot fruktsalladen. Det kan väl inte bli fel. När servitören kom ut och ställde ner efterrätterna så blev det ett svart moln av bananflugor över bordet. Det var inte bara fem st. Det var hundratals. Servitören var helt oberörd (varsågod och gick). Dick började vifta runt med armarna och jag fick ett skrattanfall. Hur länge hade de suttit och gottat sig på salladen innan han kom ut med den. :-/ Jag kunde inte äta den men barnen åt glatt.

Vi har inte fått några sensationella smakupplevelser av maten i landet. Vi har dock inte besökt de finare restaurangerna. Den maten vi ätit har varit ganska smaklös. Vi tog med oss konservburkar med korv, ravioli och köttfärssås hemifrån. Det har varit toppen för barnen speciellt.

[006564]

Efter många bergsturer längtade vi alla till kusten och havet så dagen efter satte vi kurs rakt västerut.

Vi åkte från Tafraoute på en ganska bra väg till Agadir.

Agadir åkte vi till två gånger på vår resa. En ganska stor stad där kontrasterna är tydliga mellan fattiga och rika. Vi passade på att åka genom trånga gränder där fattiga bor, förbi turisthotellen och fina golfresort. Passerade också Kungens bostad som var väl bevakad av millitärer runt hela muren. Han har bostad på många orter i Marrocko.  Här kunde vi handla i en stor mataffär liknande de vi har här hemma. Priser som hemma förutom stora baguetter eller runda brödkakor som alltid kostade en krona eller mindre. I byarna eller småstäder får man nöja sig med ett hål i väggen, liknande en kiosk. Där finns det mest dricka, vatten, kakor, chips, bröd, ägg, sylt, och ko-ost som vi handlade…eller det var nästan det enda man hittade där..

Så fort vi kom nära havet körde vi ut på stranden. Här utanför Agadir på väg mot Essaouira.

[001162]

Thure och Ella fick känna på Atlanten för första gången.

[005431]

Efter en stund på stranden så letade vi oss en camping och hittade en som drevs av ett par fransmän. Det gick att köpa både vin och öl i restaurangen 🙂

camping

Utsikten från campingplatsen några mil utanför Agadir.

Dagen efter letade vi oss norrut efter kusten mot Essaouira. En fiskestad med en aktiv och livlig hamn. Innanför murarna finns en väl bevarad medina som är listad i Unescos världsarvlista. Här hittar man mysiga affärer och restauranger.

Vi kom sent så vi hann bara vara där några timmar innan vi fick leta oss en camping i närheten.

Det var full fart i hamnen!

[005639]

[001241]

Slappar på campingen utanför Essaouira.

Dagen efter åkte vi tillbaka till Essaouira. Vi ville se mer..

DSC_0124 (2)_1

[001153]

DSC_0226 (2)_1

Minns inte vad det barnen äter på heter men det var ”pannkaka” med banan och nutella emellan. Så otroligt smaskiga. 5kr/st

mattor

Utbudet här på mattor, väskor, skor mm var som i marrakech men i miniformat. Mycket mysigare här tycker jag… (Cathrin)

En matmarknad som startade på eftermiddagen. Här var det få turister…

[001186]

Ett typiskt hål i väggen där kött såldes…

[002303]

Åker ni till Marocko så måste ni besöka Essaouira. Här är det så vackert och genuint.

Efter ett par dagar här åkte vi mot Marrakech.

Marrakech igen. Vår tillfälliga resekamrat, Dick, skulle snart åka hem. Innan dess fick vi alla en dag i söderns pärla som staden kallas. Jag har hört mycket positivt om staden och var förväntansfull. Fredrik var mindre förväntansfull som inte gillar att gå i städer bland ivriga säljare. Men självklart skulle vi in till centrum och marknaderna nu när vi var här.

Fotade inte så mycket inne i Marrakech, var för upptagen av att titta på allt.

Vi tog in på samma camping som tidigare. Här var det härligt. Vi märkte av att det var lågsäsong. Det var lite turister på campingen och i centrala Marrakech.

DSC_0311 (2)_1

Den labyrintiska gamla staden, som sedan 1985 är uppsatt på Unescos världsarvslista, är omgärdad av en mur.

Vi besökte först området Bab el Khemis, en stor antik/secondhandmarknad. Här fanns allt! Allt från lampor och stolar i Dansk design till Antika dörrar, kläder…Ett par gator var också fulla med hantverkare som stod och svetsade och snickrade. Det här blev dagens favoritställe för alla.

Vackra antika dörrar..

[005432]

[002086]

Marrakech är en mysig stad. Att strosa runt i medinan är som att förflytta sig flera hundra år tillbaka i tiden. Åsnor med apelsinkärror. Överallt hantverk som utförs, skor som tillverkas. Levande höns som nackas, kött som hänger och möras. Det är tätt bland försäljare som säljer allt möjligt. Pruta är det som gäller om man vill fynda. jag köpte bara kryddor och armband den här gången.

[002057]

Här åkte vi i hästvagn runt staden. Bla förbi slottet. Marrakech är en av Marockos fyra kungastäder.

Ella, 4år, sa ”Det är som att vara i en dröm

Dick åkte sedan hem tidigt på morgonen dagen därefter. Vi tog det lugnt på campingen. på eftermiddagen tog jag en taxi in själv för att se mer. Gick till Antikhandlarna i staden som finns samlade på ett ställe. Vissa säger att det inte finns många antikviteter kvar i landet och det som säljs är saker som nytillverkats. Jag har ingen aning men hittade många spännande prylar som var fina oavsett om de var gamla eller ej.

Vi såg att det skulle komma regna dagen därpå. Regnet skulle vara i hela norra Marocko och södra Spanien. Vi beslutade för att ha några lata dagar i solen innan den långa hemresan så vi åkte ner till den fina campingen utanför Agadir igen. Där skulle det vara fint väder.

När vi lämnade Marrakech klev jag av på marknaden, Bab el Khemis igen. Jag hade sett ett fönster med blyinfattat, färgat glas som jag ville köpa. Övriga satt och väntade i bilen medan jag försökte hitta till fönstret igen. Det var söndag och otroligt mycket folk på marknaden den här dagen. Jag hittade trendiga butiker med retroprylar och annat spännande men inget fönster. Trångt var det på gatorna och jag insåg att jag nästan var den enda kvinnan bland myllret, även den enda turisten. Jag skyndade mig igenom och ut till bilen.

Vi såg otroliga ekipage med div möbler som de fyndat på marknaden.

Önskade lite att vi hade släp med som jag kunde fylla med vackra saker…

Efter att Dick åkt hem så åkte vi tillbaka ut till kusten för att slappa i några dagar innan vi började åka hemåt.

24/10 Marocko
Framme på camping utanför Agadir. Här var vi ett par dagar innan resan gick hemåt. Justin och Jennifer kom och gjorde oss sällskap igen. 🙂

Här står de och tittar på då Marockaner arbetar

Vi fick ett par fina dagar som avslutades med vacker solnedgång över Atlanten.

Cathrin köpte färska räkor av en fiskhandlare som vi stekte på kvällen.

Barnen fick bada och leka av sig i ett par dagar.

[007535]

[004550]

[000191]

Sedan bar det av norrut mot Tanger Med och färjan.

[007652]

Vi stannade till i Asilah påväg norrut och gick runt i staden som hade en gammal muromgärdad stadsdel.

[007559]

Sen var det raka spåret till Tanger Med på både bra och mindre bra vägar.

Här väntar vi på att färjan ska gå i Tanger Med

30/10 Spanien/Gibraltar

Väl tillbaka i Europa så passade vi på att åka in i Gibraltar och titta runt.

Sedan var det raka spåret imot Frankrike.

2/11 Södra Frankrike

Vi fricampade i Bayonne och passade på att kolla runt i både Bayonne och Biaritz.

3/11 Frankrike – Amboise

Vi stannade till i Amboise och kollade in Leonardo Da Vinci’s grav.

4/11 Frankrike – Paris

Självklart blev vi tvugna att åka igenom Paris när vi ändå var i närheten, Eiffeltornet skulle kollas på, Triumfbågen skulle provköras etc etc 🙂

Några Belgian blue’s i Belgien

En lekpark i Tyskland vid en ställplats.