MAROCKO!!!

Vi lämnade campingen i Spanien vid elvatiden och begav oss mot färjorna från Algeciras som skulle ta oss till Ceuta vilket är en Spansk del i Afrika. När vi kom över åkte vi direkt mot gränsen till Marocko.

DSC_1193 DSC_1197 (2)

Vid gränsen var det folk i bilar kors och tvärs..gående överallt. Alla verkade så ivriga att komma över. Det gick väldigt smidigt för oss. Vi var beredda på att de skulle kolla igenom bilen noga men de kollade inte ens hur många vi satt i bilen…

Det kändes direkt att vi var i Marocko, Afrika. Att vi passerat gränsen till ett nytt land. Rattade in radion för att visa barnen hur de pratade där vi nu var vilket vi även gjort i alla andra länder. Sedan är det lite härligt med inhemsk musik. Höjer lite av känslan av var man befinner sig.

DSC_1199 DSC_1294

Det visade sig snabbt att vi inte var de enda offroadåkarna här i landet. Förstod vi i och för sig men det var massor med bilar. Det är en stor tävlign för damer genom Marocko. Thure var imponerad över alla bilar, Första natten låg vi på ett hotell. Sisådär standard.. Vi fortsatte genom det härliga landet tidigt. Åkte bla in i den heliga staden Moulay-Idriss dit Marockaner philgrimsfärdar i stället för att bege sig till Mecka. Vi hamnade mitt i myllret av människor på en marknad.

DSC_1251  DSC_1262 (2)

Andra dagen kom vi fram till Midelt där vi sov över natten på en Camping mitt i staden. När man ligger i tält så hör man minsta lilla ljud. Jag är familjens ”vakthund” ligger lite på helspänn trots mysig och fantastiskt skön sängplats. Resten av familjen sover som stockar hela natten. Jag fick uppleva en orkester av hundskall. Flera hundra hundar kring staden skällde i omgångar. Sedan när solen gick upp började böneutropet ljuda. Det var inte bara ett torn i staden. Oj vad det lät. Intressant… På morgonen packade vi ihop och åkte upp på bergen.

DSC_1306 (2)  DSC_1315

Vi tog förstås den tuffaste vägen… Kanske var den lite tuffare än vi först förstod. Det var en utritad väg men vägen fanns inte längre efter ett regn som varit någon vecka innan. Det började lugn på en härlig grusväg uppför. Vägen blev mindre och mindre. Vi kom högre och högre..

DSC_1329  DSC_1348

DSC_1336  DSC_1333 (2)

Här på bilderna ovan var det stora stenar som rasat ner på vägen pga regnet som varit och även sidorna hade rasat delvis. Fredrik njöt och jag tyckte nog att det var lite för brant nedanför oss för att känna mig lugn på den dåliga vägen. Efter passagen uppe på berget kom vi fram till en ny utmaning. Vägen hade regnat bort helt på vissa ställen. Vi fick köra ut i floden för att komma vidare. Det fanns ingen chans att vi kunde vända för den vägen vi åkt genom tog ca 7 timmar för ca 10 mil.

DSC_1385  DSC_1367

DSC_1381  DSC_1379

Efter det så åkte vi söderut för att se Gorges du Todra men hann inte riktigt hela vägen… men vi fick se storslagna vyer ändå.

DSC_1428  DSC_1437

Sen vi kom till Marocko har vi sett en del märkliga färdsätt.

DSC_1419  DSC_1243

Inatt låg vi vid en fin camping i Tamtattouchte, fräscht och bra service.

Vi träffade även ett par ifrån Australien som varit ute på resa i 1.5 år!

Så nu ska vi upp i bergen en dag till och sedan ska vi korsa öknen med australiensarna.

Det är lite sisådär med fungernade internet så updateringarna kommer sporadiskt.